Op internet zijn er enorm veel gratis e-mailservices te vinden. Deze zijn naast dat ze gratis zijn erg handig. De accounts zijn meestal erg toegankelijk op al je apparaten, met verschillende apps voor de telefoon en tablet. Ook het opslaglimiet is meestal een stuk groter dan de e-mailadressen bij de provider. De beeste bekende services zijn Gmail en Outlook. Wat zijn de voor- en nadelen van deze providers? Welke van de twee is het meest geschikt voor jou? Wij zochten het voor je uit.
Gmail
Het grote voordeel van Gmail is dat de zoekfuncties en de snelheid van de site erg hoog liggen, net als bij Google zelf. Als je een bepaalde mail zoekt van jaren geleden, is dit zo gedaan. Je kunt alles op Gmail zo aanpassen dat het werkt voor jou, met enorm veel keuzes en instellingen. Er zijn veel opties om de tekstopmaak aan te passen, media toe te voegen en je e-mail zo te ordenen als je zelf wil. De maximale opslag is wel 15 GB, waardoor je je eigenlijk nooit zorgen hoeft te maken over het volraken van je account. De beveiliging is ook erg goed geregeld, met optie tot 2-stapsverificatie. Ook verloopt je account nooit en hier zitten geen inlog verplichtingen aan vast. De enige nadelen zijn dat je soms persoonsgerichte reclame zult ontvangen (wel in aparte mappen) en dat je goed moet opletten met privacy opties en persoonsgegevens.
Outlook
De populaire webmaildiensten van Microsoft zijn Hotmail en Live. Deze zijn nu overgezet naar Outlook.com, waardoor je ze gemakkelijk samen kunt gebruiken. Het aanmaken van een Hotmailadres is niet meer mogelijk, je krijgt nu automatisch een Outlook account. Deze werken echter verder hetzelfde. De layout en vormgeving van Outlook zijn strak en minimalistisch. Hierdoor is alles gemakkelijk te vinden en erg gebruiksvriendelijk. Deze webdiensten hebben ook een maximale opslag van 15 GB, wat meer dan genoeg zou moeten zijn. Je kunt Office-documenten gemakkelijk openen, aanpassen en delen, wat handig kan zijn voor werk en school. Ook Outlook heeft 2-stapsverificatie voor de beveiliging. Wel moet je zorgen dat je één keer per jaar inlogt, anders wordt je account op inactief gezet.