Wil jij een eigen webshop beginnen, of ben je momenteel bezig om er één te maken? Een succesvolle webshop starten is niet makkelijk. Op het internet heb je meestal veel concurrentie van andere sites. Daarom is het belangrijk dat je slim en effectief te werk gaat. Hoe kun jij je als webshop onderscheiden van de rest? En hoe zorg je ervoor dat je website zo goed mogelijk werkt? In dit artikel lees je de beste tips voor het maken van een eigen webshop.
Informatie en styling
Als je producten gaat verkopen via een website, moet je zorgen dat de pagina’s er zo professioneel mogelijk uit komen te zien. Heeft de webshop een goedkope, onbetrouwbare uitstraling? Dan zullen veel klanten natuurlijk afhaken. Verder wil je ook een connectie zoeken met de potentiële kopers. Je wilt dat zij jouw bedrijf gaan herkennen en waarderen. Probeer daarom een algemene huisstijl te creëren, die je duidelijk terugziet in de logo’s, e-mails, nieuwsbrieven en natuurlijk de website zelf. Dit kun je doen door één of twee vaste kleuren uit te kiezen, maar bepaalde vormen, taalgebruik en andere aspecten kun je hier ook in meenemen.
Het is ook belangrijk dat je duidelijke, goede informatie hebt over de bezorging, het terugsturen van producten en andere vragen die klanten misschien zullen hebben. Dit geldt natuurlijk ook voor de informatie over de producten zelf. Moet een klant lang zoeken, of kunnen zij niet de gewenste informatie vinden? Dan kan het zijn dat zij verder zullen kijken.
Goed werkende website
Je moet de mensen een goede reden geven om jouw webshop te gebruiken, in plaats van die van een ander. Dit kun je doen door betere informatie te bieden, klanten meer persoonlijke aandacht te geven, producten sneller te bezorgen, of door simpelweg een mooie, goed werkende site te maken. Probeer een manier te vinden daardoor jouw webshop opvalt. Deze invulling kun je zelf bedenken voor je bedrijf. Probeer de website ook slim in te delen. Je wilt natuurlijk dat de klanten zo veel mogelijk bestellen, zonder hierbij veel te twijfelen. Zorg voor een duidelijke ‘call to action’ en hou de prijzen van andere webshops goed in de gaten met een prijsvergelijker. Heb je hierbij wat hulp nodig? Probeer hiervoor dan een handige price monitoring tool te gebruiken.