Het is een wereldwijd feit dat veel start-ups - technologie of anderszins – mislukken op economisch gebied en moeten stoppen. Hoewel de mislukking van vandaag een les kan zijn voor het succes van morgen, zijn er ook veel sociale ondernemers die met dezelfde problemen kampen als traditionele ondernemingen. Een sociale onderneming wordt een bedrijf bedoeld met sociale doelstellingen en waarbij het maximaliseren van de winst niet het enige hoofddoel is, maar ook het financieren van sociale doelen. Voor meer succes met sociaal ondernemen, hier zijn 3 manieren om de kans op een faillissement van jouw sociale onderneming te verkleinen.
1. Verduidelijk en bestendig jouw doel
Het bestendigen van de sociale doelstellingen en de manier waarop jouw sociale onderneming van plan is om dit te financieren, is van vitaal belang voor een duurzaam voortbestaan. Dit betekent dat je een business model opstelt die onder meer duidelijk maakt wat de sleutelactiviteiten, sleutelpartners, doelgroepsegmenten, kostenstructuur, en de sociale voordelen zijn van jouw sociale onderneming. Zelfs als je het doel van jouw sociale onderneming al hebt bepaald, is het aan te raden om het opnieuw te bekijken en ervoor te zorgen dat al het andere in overeenstemming is met wat je wilt bereiken. Hierbij is het belangrijk om zo duidelijk mogelijk te zijn over wie je bent en wat je precies wilt bereiken, zodat al het andere werkt ter ondersteuning van jouw doel.
2. Verbeter jouw zakelijke vaardigheden
Financiering is een van de grootste steunpilaren die een sociale onderneming kan hebben, maar helaas is het ook een van de meest voorkomende obstakels. Hoewel er altijd mogelijkheden en middelen, is het van essentieel belangrijk om jouw ondernemersvaardigheden- en instincten te verbeteren. Het is één ding om een visie voor sociale of milieuverandering te hebben, maar het is natuurlijk iets heel anders om die te kunnen verwezenlijken aan de hand van effectief ondernemerschap!
3. Inzicht in en volgen van markttrends
Het verbeteren van jouw ondernemersvaardigheden betekent ook dat het van vitaal belang is om de markt en de omgeving waarin jouw sociale onderneming opereert, moet begrijpen. Of het nu gaat om sociale werkzaamheden in de assemblage of werken in het groen, als gevolg van sociale, culturele en politieke invloeden kan jouw sociale onderneming actief zijn in gebieden waar zij succesvol zal zijn of in gebieden waar er belemmeringen zijn die haar onhoudbaar maken.
Zorg er dus voor dat je de tijd neemt om vertrouwd te raken met de concurrentie en de desbetreffende wetgeving. Dit betekent ook dat je je inleest in de mogelijkheden voor overheids- of particuliere steun en sectoroverschrijdende samenwerking evalueert. Kortom, leer meer over markttrends, verwachtingen van klanten en technologieën die jouw organisatie en sociale resultaten naar een hoger niveau kunnen tillen.