Op zoek naar werk? Een sollicitatiebrief is onontbeerlijk wanneer je kans wil maken op een nieuwe job. Deze brief is namelijk het perfecte instrument om jezelf te onderscheiden van andere kandidaten en de recruiter te overtuigen om met jou in zee te gaan.
Je mag dus absoluut niet vergeten om een sollicitatiebrief aan je cv toe te voegen.
Maar hoe begin je hier nu aan? Op deze pagina vind je drie mogelijkheden.
Zelf schrijven
De meeste kandidaten schrijven hun sollicitatiebrief zelf. Ze openen Microsoft Word, Google Docs of Apple Pages en beginnen met typen. Om een goede sollicitatiebrief op te stellen, zijn er wel een paar zaken waarmee je rekening moet houden, zoals:
· Beperk de lengte tot max. 1 pagina, zodat de lezer geen halve boek hoeft te lezen.
· Kies een formeel lettertype.
· Deel te tekst op in aparte paragrafen en gebruik voldoende witruimte.
· Gebruik een formeel taalgebruik.
· Leg uit waarom deze functie je aanspreekt, en hoe je opleidingen en vorige werkervaringen hierbij van pas komen.
· Stuur in de afsluiting aan op een persoonlijk gesprek.
· Laat de brief nalezen door iemand anders, zodat die zeker geen fouten bevat.
Een copywriter inhuren
Schrijven is een kunst op zich. Spijtig genoeg is dat niet voor iedereen weggelegd. Daarom doen sommige mensen beroep op een professionele copywriter. Hij/zij zal op basis van een korte vragenlijst een sterke sollicitatiebrief schrijven volgens de regels van de kunst. Het resultaat is waarschijnlijk veel beter dan wanneer je zelf een poging doet.
Het enige nadeel is de kostprijs. Een copywriter werk niet gratis. Voor het schrijven van een gepersonaliseerde sollicitatiebrief mag je al gauw 50 tot 100 euro rekenen. Maar misschien is jouw droomjob die prijs wel waard?
Een online tool gebruiken
Tegenwoordig is er nog een derde manier om een sollicitatiebrief te schrijven, namelijk door een online tool te gebruiken. Via een platform als mijnmotivatiebrief.com wordt er automatisch een gepersonaliseerde sollicitatiebrief opgemaakt voor een functie naar keuze. Het grote voordeel van deze oplossing is dat ze templates hebben die in het verleden als succesvol bleken. Zo stijgt je kans om naar de volgende sollicitatieronde te gaan. Daarnaast is deze methode ook veel sneller dan wanneer je zelf met schrijven begint of moet wachten op een copywriter.